اتصال بدنه خودرو
درنقشه فوق، دربالای نقشه 3 لامپ 12 ولت نیم وات که مشابه لامپ کلیدهای شیشه بالابردرب های خودرو و لامپ های سیگنال کلیدهای مختلف داشبورد است را مشاهده می کنیم و در وسط نقشه 4 لامپ 12 ولت 21 وات مشابه لامپ های ترمز و دنده عقب و راهنما و در پایین 4 عدد لامپ 12 ولت 5 وات مربوط به خطرهای عقب خودرو دیده می شوند.
یکی از کنتاکت های هرلامپ به بدنه(منفی) متصل است و کنتاکت دیگرشان همه از طریق کلید مرتبط به برق مثبت وصل است
از آنجا که مقاومت هر گروه از لامپ ها با گروه دیگر متفاوت است و وات آنها یکسان نیست، طبق قانون، جریان همیشه از کوناهترین و کم مقاومت ترین مسیر عبور میکند لذا وقتی سیم یا سیم هایی که اتصال بین بدنه و لامپ ها را برقرار می کنند یا کانکتورهای مربوطه ضعیف شوند و یا بر اثر کثیفی و لرزش ها بعداز مدتی شل شوند، لامپ های وات بالا این کمبود اتصال بدنه را از طریق لامپ های وات پایین جبران می کنند و درنتیجه دیده شده است همزمان با ترمز گرفتن، لامپ های کوچک داشبورد چشمک می زنند و گاها همزمان با لامپ های ترمز روشن می مانند.
چنانچه این وضعیت تکرار شود و ادامه داشته باشد نهایتا منجر به سوختن لامپ های سیگنال داشبورد می شود ضمن اینکه کانکتورهای مجموعه لامپ های عقب نیز براثر جریان کشیدن و حرارت تاسرحد ذوب شدن پیش میروند.
لذا برای پیشگیری از موارد فوق، همیشه باید اتصال بدنه اجزاء الکتریکی خودرو خوب و مطمئن باشند.
همانطور که در مدارها می بینیم اتصال بدنه پایین نقشه که اینجا مربوط به چراغهای پارک است کامل به بدنه وصل نیست و اهمی شده و مقدار اهمش کمتر از 1اهم و برابر 6 دهم اهم است ولی همین اهم کم باعث اختلال شده و باهربار ترمز گرفتن یا راهنمازدن همزمان لامپ های داشبورد چشمک می زنند.
در بعضی خودروها یا اکثر خودروها در عقب خودرو دو مجموعه لامپ چپ و راست وجود دارند که همه مشترکا از یک نقطه به بدنه متصل می شوند و کانکتورهای این مجموعه ها عامل اصلی شل شدن اتصالات است که مراقبت و تمیز کردن آنها حائز اهمیت است.